Actualitat

Benicarló firma un protocol de promoció del valencià amb Conselleria i AVL

25/11/2009

Benicarló ha estat un dels 54 municipis de la Comunitat que s'ha adherit al protocol de promoció del valencià impulsat per l'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) amb la col·laboració de la Conselleria d'Educació.

Coincidint amb el 25é aniversari de l'aprovació a les Corts de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià, els 54 ajuntaments han formalitzat l'adhesió al protocol que té com a objectiu establir relacions d'intercanvi entre les diverses institucions per contribuir a la promoció del valencià, promoure la creació de noves oficines amb les quals dinamitzar l'ús oficial i social de la llengua i augmentar els vincles de col·laboració entre les diferents administracions.

Amb este protocol, l’AVL col·laborarà en el funcionament de les oficines de promoció per mitjà de la convocatòria anual d’ajudes econòmiques destinades a les entitat firmants, crearà un servici d’assessorament permanent en matèria lingüística i proposarà un programa d’actuacions concretes d’acord amb les necessitats específiques.Per la seua part, les mancomunitats i els ajuntaments que s’hi han adherit es comprometen a mantindre l’oficina de promoció amb un tècnic, facilitar la participació del personal en cursos i jornades, actualitzar la informació sobre aspectes relacionats amb la promoció del valencià, i col·laborar amb l’Àrea de Política Lingüística de la Conselleria d’Educació i amb l’AVL en qüestions de normalització lingüística, entre altres aspectes.Els impulsors han valorat el protocol com un acte de vital importància per a la potenciació i el foment del valencià a través dels ajuntaments, com a via més directa de nexe amb els ciutadans.

Benicarló compta amb una Oficina Municipal de Normalització Lingüística (OMNL) des del 1998. Des de la seua posada en funcionament, l'Oficina ha posat un èmfasi especial en la traducció, correcció i assessorament del valencià, tant dins de l'Ajuntament com de cara als comerços i associacions que utilitzen el valencià. Paral·lelament, promou campanyes de promoció del valencià destinades a diferents sectors de la població, com ara “Benvinguts a casa” o “Circulem en valencià”. D'altra banda, ha engegat un Pla de formació lingüística, dins del qual s'han portat a terme els cursos de llengua general (nivells elemental, mitjà i superior).